Prvá vec, ktorá mi po prečítaní Yellowface beží hlavou, je, že táto kniha bola výnimočne otravná! Tak autenticky otravná, ako keď vám frustrovaný kolega rozpráva o tom, čo všetko zlé sa mu stalo a aké neprávosti sa udiali. A vy ste tiež tak trochu už otrávený, ale veľmi chcete vedieť, ako to bolo ďalej. A presne to je na Yellowface také pútavé.
Mám rada autentické postavy – mám rada postavy, ktoré nie sú dokonalé, ktoré ma dokonca hnevajú, ktoré niekedy konajú iracionálne a robia nesprávne veci, pretože to sú presne postavy, z ktorými sa podľa mňa vieme ľudsky stotožniť. A presne taká je June – hlavná rozprávačka knihy, cez ktorej optiku sledujeme celý príbeh a ktorá je naozaj otrávená a niekedy aj naozaj otravná.
Ale predstavte si toto: ste celkom šikovné a milé dievča, ktoré po vyštudovaní prestížnej univerzity napísalo knihu, no stále nie ste… dosť. Nie ste dostatočne šikovná, aby ste napísali ďalšiu knihu a nezdáte sa byť ani dostatočne úspešná, aby vám ďalšiu knihu niekto vydal. A naproti tejto frustrácií stojí vaša priateľka Athena: Athena, ktorá je hviezdou literárneho sveta. Athena, ktorá je vlastne hviezdou celého sveta a ktorá je vo všetkom úspešnejšia. Je možné z toho nebyť otrávený? Je možné neurobiť to, čo urobila June? Je možné sa z toho všetkého nezblázniť?
Nedajte sa pomýliť, táto kniha sa venuje priateľstvu len okrajovo, napriek tomu, že mnoho deja z charakteru tohto “priateľstva” vychádza. Skôr ako vzťahom, sa kniha venuje veľmi aktuálnym literárnym témam a je vlastne celkom zábavnou satirou na knižný svet a špeciálne na vydávanie kníh. Knižný trh často romantizovaný a predstavovaný až ako “svet zázrakov”, v ktorom je možné všetko, je v Yellowface pomerne cynicky vykreslený ako rýchloobrátkový obchod, v ktorom je diverzita skôr marketingový ťahák ako realita.
Autorka R.F. Kuang tu nezabúda ani na vplyv internetu a veľmi dobre popisuje ťažkosť aktuálnej doby, kedy sú špeciálne sociálne médiá temnými miestami, kde majú mnohí názor na všetko a len jediný názor, samozrejme, musí byť “zaručene správny”. K tomu ešte špeciálne rezonuje téma “privlastňovania” príbehov, ktorá je celkom ostro vyčítaná June aj Athene. (Autorka má na privlastnenie pomerne jasný názor, ale podarilo sa jej autenticky zachytiť ako polarizovaná vie byť diskusia o tejto téme.)
June sa so všetkými týmito nástrahami vyrovnáva rôzne a po svojom – niekedy v nej vidíte záblesky viny, možno až porozumenia k Athene, no niekedy z toho priam škodoradostne benefituje.
Yellowface je podľa mňa skvelým a veľmi sviežim súčasným románom a ak máte radi nedokonalé postavy, aktuálne témy a rovnako ako June tiež sem-tam pretočíte očami nad recenziami na goodreads, tak je táto kniha presne pre vás.
Čítať viac