


Prečítate na zariadeniach:
Nie je možné meniť veľkosť písma, formát je preto vhodný skôr pre väčšie obrazovky.
Viac informácií v našich návodoch
Prečítate na zariadeniach:
Viac informácií v našich návodoch
Prečítate na:
Neprečítate na:
Páči sa vám tento profil a chceli by ste mať podobný?
Založiť si profilinstagram - @writtenbydickinson
,, can I just say I loved living in your lines and that’s where i want to live now forever?”
prvýkrát som “Bunny” od mony awad čítala v roku 2022. let’s fast forward to three hundreds takeout coffees later, do februára ‘24, kedy som si spolu s monou opäť sadla a všetko sme si spolu prešli druhý raz.
veľmi rada sa ku knihám vraciam a špeciálne na bunny som bola veľmi zvedavá. ona je to totiž ultimátna divnokniha a presne jedna z tých, ktorú keď si prečítate bárs aj týždeň po prečítaní ešte raz, úplne sa vám zmení.
veľmi rada by som bola schopná podať stručné zhrnutie deja, ale túto schopnosť nemám. zhrniem celý deň tak, že keď som ju čítala tri hodiny v kuse, počas cesty vlakom, nevedela som či som high alebo sa mi rozpadol mozog a následne sa pospájal. lebo ono to má dej, ale ten dej sa setsakra vysvetľuje a podľa mňa by sa ani nemal vysvetľovať, lebo ho každý jeden čitateľ bude vnímať inak. a to je to kúzlo Bunny
taký trigger warning - pozrite si trigger warnings, ale že kompletne a určite táto cute little knižka s králičkom na obálke nie je pre slabé žalúdky. to viete, občas niekto exploduje, inokedy schytám sekerou… je to veľmi milé
,v Bosne nejestvujú ciele, všetky cesty sú napohľad rovnako zúfalé a bez zmyslu, vedú vás po kruhu, dokonca aj keď máte pocit, že napredujete. cestovanie cez Bosnu si vyžaduje inú perspektívu: vyvrhnutého vesmírneho červa, ktorý nesmeruje k skutočnému cieľu vonku, ale do pochmúrnych, ťažko priechodných hlbín vašej vlastnej existencie.”
vždy keď sem hodím nejaký citát, tak je to s cieľom vás trochu namotať na knihu. ale pri Bastašić si proste musíte prečítať celú knihu, u nej citát vytrhnutý z príbehu nezachytí ani len fragment toho, čo by som chcela aby ste videli.
lejla a sára. sára a lejla. ty a ja. celá táto kniha je o nich, dostanete tisíce otázok, ktoré si počas čítania položíte & na ktoré vám nikto odpoveď nedá. lana vám odpoveď nenaservíruje ako čaj o piatej, lebo nie vždy je čas na čaj. niekedy proste musíte skočiť do tmavej a (ne)známej králičej nory a snažiť sa chytiť zajaca.
myslím, že väčšina žien/dievčat má/mala svoju lejlu. tú jednu kamarátku, ktorá pôsobí vo všetkom prirodzenejšie, je zaujímavejšia, inteligentnejšia, krajšia & kt. máme potrebu niečo dokazovať. a presne táto dynamika sa nachádza aj tu, a to až tak, že sa občas pýtate “sú ony vôbec kamarátky?”
ak sa radi piplete s metaforami a mozaikami spomienok, tak toto bude presne vaše dobrodružstvo za zrkadlom. v tejto knihe to funguje fenomenálne. je to tak správne zmätočne krásne ako spomínanie.
bonus celej knihy? ak ste sa niekedy presťahovali a chceli “zmazať” časť seba & všetko, čo vás spájalo s tým miestom, tak v sáre sa zrejme nájdete…
prečítajte si, ak máte radi:
- tvorbu Eleny Ferrante (konkrétne “Geniálnu priateľku”)
- knihy o vzťahmi medzi ženami, ktoré nie sú len ružové
- vplyv vojny na deťoch & rodinách
- knihy inšpirované “alicou v krajine zázrakov”
začínam mať pocit, že keď sa fantasy žáner stretne s hocijakou častou dejín Číny, vždy to dopadne výborne. ale že s tým bude fungovať aj shakeasperova hra “Rómeo & Júlia”….to bolo prekvapenie?
Šanghaj je rozdelený na dve sféry vplyvu - teritória 2 gangov: The white flowers (Montagov) & Scarlet gang (Cai). keďže sme v retellingu Rómea & Júlie, obe rodiny sa neznášajú a majú medzi sebou (jakožto gangy) spor “krvnú pomstu” (rozumej - členovia sa medzi sebou vraždia na uliciach). Roma a Juliette, ktorá sa vrátila z USA, sa vďaka zrade z minulosti neznášajú a všetko je v najlepšom poriadku. až kým nepríde zvláštna prenosná choroba. a z nepriateľov sa stanú spojenci nútení spolupracovať (hehehe).
ja nemám rada enemies to lovers (resp. preferujem friends to lovers), ale chloe gong to napísala tak bohovsky že to sa nedalo nezbožňovať (lovers/liars). veľmi sa mi páčil spôsob akým to spracovala & zároveň bolo ukončenie prvého dielu úplne . ja som posledné kapitoly poriadne nedýchala. proste ?chloe gong?
nemôžem nespomenúť moje beloved vedľajšie postavy - benedikta, marshalla, kathleen & rosalind. oni sú “pravými rukami” oboch dedičov gangov (tj roma & juliette) & všetkých 4 som zbožňovala. všetkým štyrom sa už v prvom diely dostalo priestoru na prejavenie & zároveň nie príliš, aby sa nazatienili hlavní dvaja experti na sebadeštrukčné správanie.
teraz len také moje osobné odporúčanie:
keďže je celý príbeh je situovaný v Šanghaji v 20. rokoch 20. storočia, čo je z pohľadu politiky, jedno z najbúrlivejších období Číny - pre “hlbšie” pochopenie niektorých poznámok odporúčam pozrieť si aspoň nejaký jeden článok o vtedajšej situácii. nie je to nutné, ale je strašne ppč pocit keď máte taký bonus xd samozrejme, úplne v pohode sa to dá čítať aj bez toho
‘,,swallow. your bruises are inside it now. swallow and it won’t hurt anymore” and so he eats. he is eating still.”
ja som do tejto knihy išla s priveľkými očakávaniami & priveľmi dobrou náladou.
ocean vuong píše nádherne, naozaj je na príbehu vidieť že je písaný básnikom. no ja som podľa mňa vďaka všetkým tým metaforám plne nepochopila príbeh. respektíve, sústavne rozšifrovávanie metafor pre lepšie pochopenie mi ho zkomplikovalo.
kniha je písaná formou “listov” matke rozprávača (,,little dog”), ktorá nevie čítať. a vďaka jeho listom sa dozvedáme o celom jeho detstve v USA, o všetkom čo sa stalo jeho starej mame, matke & čo vsetko ho počas dospievania poznačilo. je to príbeh neúplnej rodiny, ktorú výrazne poznačila vojna vo Vietname & z ktorej sa jeho matka so starou mamou nikdy úplne nespamätali. vidíme tiež jeho sebaobjavovanie & prežívanie jeho prvého vzťahu s chlapcom.
ono takto, ten príbeh je nádherný & už teraz viem, že si ho prečítam ešte minimálne raz. ale forma týchto listov, kedy sme skákali z jednej spomienky do druhej (čo je, mimochodom, výborné vyobrazenie ako sa spomienky premiešavajú & odkrývajú) mi sťažila pochopenie tohto neskutočne smutného & ťažkého príbehu. zároveň mám pocit, že čítať takto depresívnu knihu v lete na slniečku mi tiež neprospelo, pretože aj keď som čítala pomaly a pozorne - určite mi niečo ušlo.
ja môžem príbeh odporúčať (i keď hodnotenie je, aké je), pretože ten príbeh má čo predať & i keď z neho nie som “odvarená” (ako som bola z ishigura) - tak je to jeden nádherný príbeh troch generácii, dvoch krajín ktoré spolu bojovali & jedného chlapca, ktorý nezapadá.
,,i stop myself from apologising- because what would i even be sorry for? existing too loud?”
faridah napísala príbeh, ktorý sa dá opísať jedine ako love child “malých klamárok” & karen mcmannus (som fanúšik oboch)
v tom najlepšom zmysle - sa tu krásne pospájali viaceré “klišé” young adult thrillerov a to do príbehu o systémovom rasizme, čo sa krásne hodí do dark academia subžánru, do ktorého sa “pikové eso” zaraďuje.
prečítajte si, ak máte radi:
- príbehy zo stredoškolského prostredia
- ya thrillery ako “jeden z nás klame” a “návod na vraždu pre dobré dievčatá”
- chcete si rozšíriť perspektívu o pribehy ľudí inej rasy
- intrigy, zvraty, tajomstvá & záhady sú vašou šálkou kávy
,,…ľudí viac vzrušuje pravidlá obchádzať, než tráviť čas ich dodržiavaním, veď žijú vo svete, kde je sex všade a dostupný každému, kde vernosť nič neznamená, kde aj mnísi a pustovníci závidia neveriacim chlípnosť, kde platí závisť a žiarlivosť a kde ľudí zabíjajú na elektrických kreslách, hoci v Písme svätom stojí ,,nezabiješ”….”
toto bola jedna divná kniha. ak máte radi surové, nechutné & občas až naturalistické opisy - “rozbitý pohár” by vám mohol sadnúť.
celý príbeh nám (jednou 184 stranovou) vetou rozpráva bývalý učiteľ, ktorý sa volá Rozbitý pohár. sedáva v krčme “Na sekeru sa nedáva” a píše do zošita, ktorý mu dal majiteľ podniku, o ľuďoch , ktorých v krčme stretne. stretávame sa teda s množstvom zvláštnych postáv, ktoré Rozbitému poháru rozprávajú svoje príbehy, ktoré on dopĺňa o svoje postrehy a názory.
niekde som čítala, že Alain Mabackou touto knihou “vzdal poctu tradičnému rozprávaniu príbehov” (čítaj - verbálnemu odovzdávaniu) & keď sa na to človek pozrie z tohto uhla pohľadu, tak sa nedá tvrdiť, že by to nebola pravda alebo overstretch. pretože presne tak je kniha napísaná - ako rozprávanie nejakého vášho suseda/príbuzného/cudzinca, ktorý má problém s alkoholom a povie vám o všetkom, okrem seba samého (resp. trvá mu veľmi dlho, kým sa k tomu dopracuje).
sečteno a podtrženo, ide o veľmi zaujímavo podaný príbeh o živote v Konžskej republike & o osudoch ľudí. nemyslím si však, že toto je kniha pre každého & úplne chápem, keď niekomu absolútne nesadla, lebo je to miestami veľmi…zaujímavé…
prečítajte si, ak vás baví:
- naturalistické vyobrazenie života
- zaujímajú vás osudy ľudí “na okraji spoločnosti”
- páčilo sa vám “kto chytá v žite” & chcete dospelú verziu Holdena
,, naše spomienky nikdy nie sú skutočné alebo absolútne skutočné, sú len našou interpretáciou minulosti. spomienky sa rôznia a časom sa na minulosť začneme pozerať v inom svetle. svoje spomienky začneme vnímať z rôznych uhlov, podľa toho, čo sme sa naučili, a podľa toho, čo cítime v momente, keď sa nám vynoria.”
táto tenučká kniha je nádherným príbehom o strate & hľadaní ľudí, o ktorých sme prišli. afonso cruz napísal magický príbeh otca, syna a láske ku knihám.
malý elias dostane na svoje dvanáste narodeniny od starej mamy kľúč od podkrovia, kde mal jeho otec knižnicu. jeho otca pohltili knihy a elias je odhodlaný svojho otca nájsť. preto začne tráviť v podkroví starej mamy veľa času s knihami, ktoré jeho otec miloval & aby sa mu podarilo dostať do sveta, ktorý zhltol jeho otca.
vydáva sa tak do rôznych príbehov, kde sa stretáva s knižnými postavami, ktoré mu otca pomáhajú nájsť. malý elias sa tak stretne s pánom Hydom (dr. jekyll & mr. hyde) či s raskoľnikovom (zločin a trest), ktorí jeho otca poznali. pomocou indícií ktoré mu dávajú sa pokúša vystopovať svojho otca vo svete fikcie.
toto je typ knihy, s ktorou sa večer o šiestej zabalíte do deku & do ôsmej ju prečítate so šálkou horúceho čaju v ruke. ak by som mala za úlohu nájsť “ultimate comfort read”, tak ak by to táto kniha nevyhrala, minimálne v top 3 by bola. afonso cruz píše veľmi príjemne, pekne & lyricky, čím má celý príbeh až taký rozprávkový nádych. nie je tu síce nejak veľa napätia či deja, je to skôr atmosferická kniha s veľmi pekným sujetom, ale zato s veľmi pekným posolstvom & krásnymi myšlienkami.
prečítajte si, ak máte radi:
- knižné jednohubky
- postavy, ktoré cestujú po knihách
- príbehy o strate & vyrovnávaní sa s ňou
- cozy comfort knihy
Chcel somsa len zahrať, na divoký západ a zmiznúť v jednom z nich. Vypadnúť na pláž, popíjať rum a sledovať, tú dokonalú Božiu prácu, pri chôdzi v plavkách.