Hudobný život 3/2023
E-kniha

    Hudobný život 3-2023 Marcové číslo Hudobného života v novom dizajne: - Rozhovor s Björnom Schmelzerom, umeleckým vedúcim Graindelavoix o progresívnych prístupoch k... Čítať viac

    Vydavateľstvo
    Hudobné centrum
    Počet strán
    40

    Hudobný život 3-2023 Marcové číslo Hudobného života v novom dizajne: - Rozhovor s Björnom Schmelzerom, umeleckým vedúcim Graindelavoix o progresívnych prístupoch k interpretácii ... Čítať viac

    • PDF
    • Slovenčina

    2,00 €

    Ihneď na stiahnutie
    Ako čítať e-knihy?

    Naši škriatkovia odporúčajú

    Hudobný život 3/2023, Hudobné centrum
    E-kniha
    2,00 €

    Viac o e-knihe

    Hudobný život 3-2023

    Marcové číslo Hudobného života v novom dizajne:

    - Rozhovor s Björnom Schmelzerom, umeleckým vedúcim Graindelavoix o progresívnych prístupoch k interpretácii predbarokovej hudby

    - nová inscenácia Suchoňovho Svätopluka

    - Svedectvá doby s Naďou Földváriovou

    - analýza Alpskej symfónie R. Straussa

    - v JAZZE: profil nedávno zosnulého Wayne Shortera, analýza trubkového sóla Juraja Bartoša

    - recenzie koncertov, operných predstavení a CD

    - hudobná poviedka Vandy Rozenbergovej

    Editoriál
    Antropológ a hudobník Björn Schmelzer je fascinovaný
    umením, ktoré nepatrí žiadnej dobe a v plynúcom čase môžeme
    k nemu pristupovať slobodne, autonómne. Podnecuje
    k tomu, aby sme sa nebáli umením vyvolávať „produktívny“
    šok alebo úzkosť. Len nezotrvávať vo falošnom bezpečí...
    „Som presvedčený, že umelecké diela nepatria do doby alebo
    sveta, v ktorom vznikli. Nazývame ich skutočnými umeleckými
    dielami, lebo nepatria nikam. ... Preto je umenie v zásade
    emancipačné, vymaňujúce sa z normatívnosti, čo platí aj pre
    hudbu minulosti. Snaha demodernizovať starú hudbu znamená
    pre mňa domestikovať ju, premeniť ju na ‚Gebrauchsmusik‘. Je to
    ideologicky veľmi podozrivé.“ (B. Schmelzer)
    Piata inscenácia opery Svätopluk už stihla vyvolať živé
    polemiky a to je dobre. Štyri nasadené predstavenia v bloku
    prilákali do Opery SND nezvyčajne veľa divákov, a to tiež teší.
    Produktívny šok sa však zdráhame vyvolať, pieta voči národným
    mýtom a národným umelcom brzdí. A to je škoda.
    „Ak opera skĺzne do javiskového dekorativizmu hudby, prestáva
    byť divadlom, ktoré si pýta viac než bombastické kostýmy
    a jednorazové nápady na efekt bez interpretačnej hĺbky. ... Poetika
    libreta pritom ponúka i širšiu režijnú interpretáciu nad rámec
    reálií Veľkej Moravy. Jeho konfrontácia s dramaturgiou inscenácie,
    ktorá by sa otvorila aj divadelnej polemike s novšími dejinami,
    by prospela nielen opusu, ale aj inscenácii a v neposlednej miere aj
    publiku.“ (R. Bayer)
    Pani Naďa Földváriová oslávila nedávno veľmi vzácne
    narodeniny. Hudobný život je poctený, že mohol zverejniť
    spomienky dámy, ktorá slovenskej hudbe a kultúre odvzdala
    veľa počas aktívneho života a dnes podáva svedectvo, z ktorého
    môžeme čerpať ako profesionáli i bežní ľudia. Len treba
    dobre čítať.
    „Celých dvadsať rokov mi hovorili: ‚No, tak sa rozveďte.‘
    On mal prísny zákaz všetkého možného, mala som ho teda aj
    ja. Aj ma po šesťdesiatom ôsmom vyhodili zo Zväzu. ... Pokiaľ
    ide o hudbu, nesmela sa hrať západná, ale každý si predsa len
    zháňal nejaké platne a zišli sme sa napríklad v byte u Petra Kolmana.
    Chlapci mi zavolali: ‚Príď, budeme hrať Stockhausena.‘
    To bol veľký šláger. Ale nesmelo sa o tom hovoriť, mohli sme byť
    stíhaní.“ (N. Földváriová)
    Na margo:
    V čase našej uzávierky sa ministerka kultúry rozhoduje
    o výbere nového generálneho riaditeľa SND. V trme-vrme
    okolo štyroch mien kandidátov zaniklo, že sa voľba riaditeľa
    trojsúborového národného divadla personifikovala výlučne
    na problém opery. Dobre to preukazujú profesionálne
    backgroundy všetkých štyroch uchádzačov, ktorí sa de facto
    odvolávajú na prax z oblasti hudby. A to svedčí o skutočnej
    kríze v Opere SND, ktorej nepomôže ani tak nový generálny
    riaditeľ ako skôr nový šéf operného súboru. Preto by mal vzísť
    z konkurzu, a nie menovaním.
    Máme nový dizajn! Verím, že vám poskytne krajší a koncentrovanejší
    zážitok z čítania z papiera. O to sme sa snažili pri
    zmene tlačenej verzie nášho časopisu. Už sa ale púšťame do
    práce na plnoformátovej internetovej verzii, ktorá v najbližších
    mesiacoch prinesie Hudobnému životu novú dynamiku.
    Andrea Serečinová
    Čítať viac
    Počet strán
    40
    Naše katalógové číslo
    1893879
    Jazyk
    slovenčina
    Vydavateľstvo
    Hudobné centrum
    Kategorizácia

    Našli ste nepresnosti? Dajte nám, prosím, vedieť!

    Nahlásiť chybu

    Máte o knihe viac informácií ako je na tejto stránke alebo ste našli chybu? Budeme vám veľmi vďační, ak nám pomôžete s doplnením informácií na našich stránkach.

    Hodnotenia

    Ako sa páčila e-kniha vám?

    „To, čo je viac ako láska, je totiž mlčanie plné porozumenia.“

    Ako chutí moc - Ladislav Mňačko, 2016
    Ako chutí moc
    Ladislav Mňačko