Autor sa pokúša predstaviť alternatívy k čisto chronologickému podaniu dejín vedných disciplín a vedných odborov a tiež schodné a menej schodné cesty ich artikulácie na určité významové jednotky (úseky, štádia či obdobia). Jeho ambíciou je posúdiť a zhodnotiť aj oprávnenosť, účelnosť, dôvody a zmysel zaradenia dejín vedných disciplín do teoretických korpusov, prostredníctvom ktorých sú tieto vedy prezentované v relevantných vedeckých výstupoch. Zaužívanou praxou je, že identita určitých vedných disciplín a študijných odborov sa zvykne fundovať aj ich dejinami. Zvykli sme si, že k predstaveniu určitej disciplíny ako neodmysliteľná figúra patrí aj exkurz do jej dejín. Jej identita sa zvykne tiež abstrahovať z jej vymedzení v rôznych tradíciách. Jedným z cieľov je aj pokus preveriť výpovednú hodnotu uvedených historických exkurzov vo vzťahu k uchopeniu bytostnej povahy týchto vied, resp. ich aktuálnej dobovej podoby.