Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka - Peter Gavora a kol., Enigma, 2009

5,50 €

Pri nákupe nad 49 €
poštovné zadarmo
Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka - Peter Gavora a kol., Enigma, 2009
Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka - Peter Gavora a kol., Enigma, 2009

Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka

Porozumenie textu, hlavne učebného textu, je dôležitou podmienkou "vstupu" žiaka do učiva. Učenie sa nie je zmysluplné a nie je ani efektívne, keď v ňom chýba porozumenie... Čítať viac

4,9 48 hodnotení
Vydavateľstvo
Enigma, 2009
Počet strán
193

Porozumenie textu, hlavne učebného textu, je dôležitou podmienkou "vstupu" žiaka do učiva. Učenie sa nie je zmysluplné a nie je ani efektívne, keď v ňom chýba porozumenie... Čítať viac

  • Brožovaná väzba
  • Slovenčina

5,50 €

Na sklade 1 ks
Posielame ihneď

Dostupné v 39 knižniciach. Požičať v knižnici

Naši škriatkovia odporúčajú

Perla umenia - Mimi Matthews, i527.net, 2024
Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka - Peter Gavora a kol., Enigma, 2009
5,50 €

Viac o knihe

Ministerstvo školstva SR na základe odporúčania Štátneho pedagogického ústavu zaradilo túto publikáciu do zoznamu odporúčaných učebníc. Školy si ju môžu zakúpiť zo svojich finančných prostriedkov.

Táto knižka je určená učiteľom, ďalším odborníkom i ostatnej verejnosti, ktorá sa zaujíma o problematiku porozumenia textu u žiaka.

Porozumenie textu, hlavne učebného textu, je dôležitou podmienkou "vstupu" žiaka do učiva. Učenie sa nie je zmysluplné a nie je ani efektívne, keď v ňom chýba porozumenie. Žiaľ, pohľad do učební základných škôl nám ukazuje, že žiaci sa často naučia učivo naspamäť bez hlbšieho porozumenia a potom ho viac–menej mechanicky reprodukujú. Má to všetky znaky neefektívneho učenia sa, pretože takto naučené učivo sa zle spája s iným učivom, žiak nechápe súvislosti ani aplikačné možnosti učiva – a rýchlo ho zabúda. Nielen to. Vzniká uňho predstava, že učenie sa je akási formálna činnosť, založená na princípe rýchlo sa naučiť, získať známku a potom rýchlo zabudnúť.

Čítanie s porozumením však nie je len nástrojom osvojovania si učiva, ale aj základom chápania sveta. Bez porozumenia žije človek v nevedomosti, je nesamostatný, možno ním ľahšie manipulovať. Porozumenie textov (školských i mimoškolských) hrá mimoriadnu úlohu vo vývine dieťaťa. Keďže text prináša nové informácie, núti ho myslieť, uvažovať, formuje jeho hodnoty a ovplyvňuje postoje k svetu.

Čítanie a porozumenie textu nie je však len otázkou učenia sa žiaka a jeho interakcie s učiteľom. Žiakovu kompetenciu porozumieť text ovplyvňujú rodiča a iní dospelí, azda i priatelia a rovesníci. V tej či onej miere obsahom textu dieťa vstupuje do interakcie s inými ľuďmi, hovorí o prečítanom, hodnotí ho. Čítanie teda nie je len individuálny akt, ale aj sociálna činnosť.

Knižku, ktorú máte pred sebou, napísali pracovníci Katedry pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, ktorí majú skúsenosti ako učitelia i ako výskumníci čítania a učenia sa z textu. V tejto knižke odovzdávajú čitateľom svoje poznanie. Impulzom, ktorý ich viedol k napísaniu tejto knihy, boli okrem iného slabé výkony žiakov v medzinárodných štúdiách čitateľskej gramotnosti PIRLS a PISA. Azda táto knižka osvetlí záujemcom, čo je podstata čítania, porozumenia textu a gramotnosti a ako možno tieto zručnosti a schopnosti rozvíjať u žiaka v škole i v rodine.

Kniha má pomerne priamočiaru štruktúru výkladu. Začína sa charakterizovaním predmetu čítania – textu. Potom nasledujú kapitoly, ktoré sa venujú základom čítania, porozumeniu textu a jeho rozvíjaniu, ako aj rozvoju kritického myslenia na základe čítania textu. Osobitná kapitola je venovaná vysvetleniu konštruktivistickej koncepcie vyučovania. Keďže dôležitou podmienkou rozvoja gramotnosti je motivácia čítať, venujeme jej samostatnú kapitolu. Posledná kapitola – posledná pozíciou, nie významom – sa zaoberá podporou čítania v rodine.

Autori



Obsah

Úvod
1 Text, učebný text, učebnica (Mária Mihálechová)
2 Žiaci začínajú čítať (Jolana Manniová)
3 Čo sa skrýva pod porozumením textu (Peter Gavora)
4 Ako viesť žiakov k porozumeniu textu (Peter Gavora)
5 Rozvíjame kritické myslenie pri čítaní (Jolana Manniová)
6 Konštruktivistický prístup vo vyučovaní ako možnosť rozvoja myslenia a porozumenia textu (Renáta Tóthová)
7 Ako motivovať žiakov k čítaniu a porozumeniu textu (Peter Gavora)
8 Čítanie v rodine a s rodinou – ako na to? (Viola Tamášová)
Literatúra
Čítať viac
Počet strán
193
Väzba
brožovaná väzba
Rozmer
147×210 mm
Hmotnosť
168 g
ISBN
9788089132577
Rok vydania
2009
Edícia
Príručka pre učiteľa
Naše katalógové číslo
64713
Jazyk
slovenčina
Vydavateľstvo
Enigma
Kategorizácia

Našli ste nepresnosti? Dajte nám, prosím, vedieť!

Nahlásiť chybu

Máte o knihe viac informácií ako je na tejto stránke alebo ste našli chybu? Budeme vám veľmi vďační, ak nám pomôžete s doplnením informácií na našich stránkach.

Hodnotenia

4,9 / 5

48 hodnotení

46
1
0
0
1

Ako sa páčila kniha vám?

Recenzie čitateľov

Veronika
Neoverený nákup
9.10.2021
Ako rozvíjať porzumenie textu u dieťaťa
Kniha je zrozumiteľná, rozvíja obzor vedomostí o problematike práce s textom , má veľa dobrých inšpirácií do praxe s deťmi. Som spokojná. Čítať viac
Michaela
Neoverený nákup
1.7.2016
odporúčam
Túto knižku som prečítala za dva dni. Doplnila moju domácu knižnicu, vždy sa k nej môžem vrátiť, pretože je napísaná takým jednoduchým štýlom, že sa veľmi dobre číta a ľahko si z nej človek vyberie, čo potrebuje. Nevýhodou je zlá a slabá väzba knihy. (Pomaly sa odlučujú stránky) Čítať viac
Josef Ponka
Neoverený nákup
2.6.2016
Jelikož se zabývám řešenímm slovních úloh žáky, je pro mne tato kniha velmi podnětná ikdyž čtu kapitoly napřeskáčku a ještě jsem ji celou nepřečetl. Obsah této knihy doporuřuji všem pedagogům. Porozumění textu vnímám u žáků ZŠ jako nedostatečné a obsah této knihy je moc důležitý a potřebný pro směrování výuky snad u všech předmětů. Čítať viac
Dagmar Boreková
Neoverený nákup
29.5.2014
Názor čitateľa
Kniha je dôležitá svojim obsahom a je súčasťou pedagogickej knižnice na škole. Čítať viac

„Sklouzla rukou k srdci a spočinula na něm dlaní. Zde se skrývá síla, na níž záleží, řekla její matka neskutečně dávno. Ať jsi kdekoli, ať se ocitneš jakkoli daleko, zavede tě domů.“

Království popela - Sarah J. Maas, 2019
Království popela
Sarah J. Maas