Recenzia našej doby
E-kniha

Nápadité a vtipné eseje o človeku vo svete. Zbierka krátkych esejí Johna Greena ponúka autorov jedinečný pohľad na súčasnosť a ľudské aktivity, ktoré formujú a menia svet okolo... Čítať viac

Vydavateľstvo
Ikar, 2023
304 strán
4-5 hodín čítania

Nápadité a vtipné eseje o človeku vo svete. Zbierka krátkych esejí Johna Greena ponúka autorov jedinečný pohľad na súčasnosť a ľudské aktivity, ktoré formujú a menia svet okolo nás. Pomocou päťhviezdičkovej stupnice ... Čítať viac

• PDF EPUB MOBI
  • Slovenčina

11,80 €

Ihneď na stiahnutie
Ako čítať e-knihy?

Naši škriatkovia odporúčajú

Viac o e-knihe

Nápadité a vtipné eseje o človeku vo svete

Zbierka krátkych esejí Johna Greena ponúka autorov jedinečný pohľad na súčasnosť a ľudské aktivity, ktoré formujú a menia svet okolo nás. Pomocou päťhviezdičkovej stupnice hodnotí predmety, ale aj udalosti, ktoré nás ako ľudstvo obklopujú a s ktorými prichádzame do kontaktu. Eseje založené zväčša na autorových osobných skúsenostiach a spomienkach sú prepojené s konkrétnymi vedeckými informáciami a faktami. Rozmanité témy sú adaptáciou a rozšírením Greenovho prelomového a kritikmi uznávaného podcastu The Antrophocene Reviewed. V ňom sa zamýšľa napríklad nad schopnosťou ľudí cítiť údiv nad dokonalosťou prírody – koľko generácií už malo možnosť vidieť Halleyho kométu alebo to, ako vône dokážu vyvolať zabudnuté spomienky –, prečo sa (ne)báť zlatého stafylokoka alebo to, aký vplyv na svet majú klimatizácie, QWERTY klávesnica či plyšové medvedíky.

Z anglického originálu Anthropocene Reviewed (Dutton, An imprint of Penguin Random House LLC, USA 2021) preložila Jana Melcerová.
Čítať viac
Originálny názov
The Anthropocene Reviewed
Počet strán
304
Rok vydania
2023
Naše katalógové číslo
1891201
Štýl
filozofický
Jazyk
slovenčina
Pôvod
Spojené štáty
Vydavateľstvo
Ikar
Pre koho
pre dospelých, new adult
Kategorizácia

Našli ste nepresnosti? Dajte nám, prosím, vedieť!

Nahlásiť chybu

Máte o knihe viac informácií ako je na tejto stránke alebo ste našli chybu? Budeme vám veľmi vďační, ak nám pomôžete s doplnením informácií na našich stránkach.

Hodnotenia

4,5 / 5

4 hodnotenia

2
2
0
0
0

Ako sa páčila e-kniha vám?

Recenzie čitateľov

5

Milujem čítanie kníh, ktorých dej ma unáša do knižného sveta. Nájdete ma aj ako knihomolky_spod_tatier na ig.

Jana Imrichova
Overený zákazník
6.6.2023
Vo svojej knihe ponúka John Green 44 „nápaditých a vtipných esejí“ na veci, ktoré ho vo svete udivujú alebo k nim má špeciálny vzťah. Na veci, ktoré menia a formujú svet, v ktorom žijeme. Green vo svojich esejách ponúka čitateľom cez svoje slová svoj láskavý pohľad, názor, postoj, skúsenosť. A to všetko subjektívne hodnotí pomocou 5-hviezdičkovej stupnice.

Autor pri kľúčových veciach jeho recenzií vystihuje svoj osobný vzťah k nim, ako i svoju osobnú skúsenosť, a to skromne, pokorne, niekedy aj s jemným, nenúteným a veľmi sympatickým humorom. Následne ich zvláštnosť vyzdvihne aj konkrétnymi odbornými informáciami a faktami, ktoré sú podložené na niekoľkých overených odborných štúdiách. Tie uvádza aj v závere knihy, kde si ich čitateľ môže ešte rozšíriť.

Kniha ponúka príjemné a pohodové čítanie. Recenzie sú krátke, a tak sa dajú dávkovať na každý deň, pričom čítanie nezaberie veľa času, ale každá jedna recenzia čitateľa prinúti aspoň trochu zamyslieť sa. Autorov štýl je bystrý a trefný, zaujme, poteší, vyvolá vo vás pocit, koľko úžasných a udivujúcich vecí je na svete a že napriek všetkému zlému a ťažkému sa v ňom oplatí žiť.
Čítať viac
25.4.2023
AKO S POKOROU ROZPOVEDAŤ PRÍBEH ĽUĎMI OVLÁDANEJ PLANÉTY?
Tento príspevok prezrádza dôležité momenty deja, preto je skrytý, aby sme Vám nepokazili pôžitok z čítania.
John Green dokázal niečo fascinujúce. Anthropocene Reviewed je vlastne séria recenzií vybraných javov, produktov či bytostí, ktoré preňho ilustrujú súčasný svet na planéte tak zásadne ovplyvnenej ľudskou činnosťou. A sú to veci veľmi rozmanité. Divé husi, epidémia cholery, havajská pizza, anglické trávniky, jaskynné maľby, googlenie cudzích ľudí, Halleyho kométa… Vyšla z toho hlboká a zároveň láskavá výpoveď o dnešnom svete. Núti nás zamyslieť sa, niektorých dokonca plakať. Nie je to kampaň za ani proti zmene klímy. Je to citlivá reflexia nášho sveta, ktorú potrebujeme.
Podcast, z ktorého vznikla kniha, odkazuje na všadeprítomné recenzovanie všetkého všetkými, ktoré sa stalo bežnou súčasťou nášho sveta. Green však rozoberá veľmi farbisto rôzne aspekty histórie, údaje a prepojenia, aby nakoniec vyslovil svoj názor veľmi skromne a s pokorou, niekedy až láskou.
Mne sa páči časť o trávnikoch, kde Green hovorí, že v USA je momentálne viac pôdy venovanej pestovaniu trávnikov, než kukurice a pšenice dohromady. Na ploche väčšej ako Taliansko Američania pestujú trávu, ktorá spotrebuje vraj až tretinu pitnej vody míňanej domácnosťami. Nehovoriac o hnojení a pesticídoch.
“Skrátka, najhojnejšia a na prácu najnáročnejšia plodina v USA je čistým, nefalšovaným luxusom. Trávniky poskytujú dobrý povrch pre futbal a hry. Odoberajú tiež z atmosféry trochu uhlíka, hoci milióny galónov benzínu použitého na ich kosenie z nich robia extrémne neefektívny zachytávač. Existujú však lepšie, hoci konvenčne škaredšie, alternatívy, od prírodných lúk po predzáhradku venovanú pestovaniu rastlín, ktoré môžete, povedzme, jesť. Je nepresné povedať, že trávniky sú bezcenné, ale vyžadujú si veľa starostlivosti vzhľadom na to, čo z nich dostaneme. Kosenie trávnika je dotyk s prírodou, pri ktorom si nezašpiníte ruky. Dávam trávniku dve hviezdičky."
Kniha je iným naratívom antropocénu, než sme zvyknutí. Je oslobodený od jednoznačných právd. Neoslavuje, nechváli, ani nepranieruje. Zvažuje. Hovorí o vzťahoch, o ľuďoch aj prírode. Hovorí príbehy, ktoré sme ešte nepočuli. A núti nás rozmýšľať. Dávam mu
#klimatickakriza
Čítať viac

John Green