V súčasnosti neustále narastá počet ľudí (hlavne detí a mládeže), ktorých vývin sa odlišuje od normy a ktorí majú rôzne problémy v oblasti emocionálneho prežívania, v oblasti osobnostného vývinu i v oblasti správania. Preto je dôležité, aby sa s touto problematikou oboznámili všetci tí, ktorých profesiou je práca s ľuďmi - učitelia, vychovávatelia, majstri odbornej prípravy, sociálni pracovníci, manažéri a i.
Mali by vedieť tieto odchýlky a poruchy u ľudí rozpoznať, aby im (resp. rodičom) vedeli poradiť, na ktorú inštitúciu s odborne pripravenými špecialistami sa majú obrátiť alebo aby vedeli pomôcť pri odstraňovaní týchto odchýlok a porúch.
Táto publikácia nadväzuje na učebné texty Poruchy psychického vývinu (1. vydanie - 1992). Obsahuje pôvodné problémové okruhy rozšírené o najnovšie poznatky a je doplnená o nové problémové okruhy. Kým v čase vzniku vyššie uvedených učebných textov platila 9. revízia Medzinárodnej klasifikácie chorôb, tento text rešpektuje v súčasnosti platnú 10. revíziu MKCH (MKCH-10) z r. 1993 a Diagnostický a štatistický manuál duševných porúch (4. revidované vydanie) Americkej psychiatrickej asociácie DSM-IV. z r. 1994.
Publikácia má tri časti.
V prvej, zameranej na všeobecné otázky, sa čitatelia oboznámia s problematikou normality a odchýlok od nej, so základnými pojmami patopsychológie a psychopatológie a s činiteľmi podieľajúcimi sa na patologickom vývine.
Druhá časť je zameraná na problematiku chorých a zdravotne postihnutých.
V tretej časti sú analyzované jednotlivé konkrétne poruchy a choroby. U každej je uvedená etiológia (príčiny), symptomatológia (príznaky, prejavy), prognóza, terapia, prípadne aj odporúčania pre pedagogických a sociálnych pracovníkov.
Dúfam, že táto publikácia sa nebude zdať študentom pripravujúcim sa na uvedené profesie príliš rozsiahla a príliš zložitá (hlavne pokiaľ ide o terminológiu). Mala by im totiž pomôcť nielen pri diagnostikovaní uvedených porúch a pri ich náprave, ale aj pri komunikácii s odborníkmi z iných oblastí (lekármi, psychológmi), ktorí sa podieľajú na ich terapii a reedukácii.
Text nadväzuje na znalosti zo všeobecnej a vývinovej psychológie a predpokladá preto orientovanosť v odborných termínoch a teóriách, ktoré tu nie sú znovu vysvetľované.
... ak vás tieto slová zaujali, pokračovanie nájdete v knihe ...
OBSAH
Predhovor (8)
ČASŤ PRVÁ
Všeobecná časť
1.Normalita a abnormalita (11)
2.Patopsychológia – jej predmet a základná terminológia (21)
3.Odchýlky a poruchy jednotlivých psychických javov (29)
4.Príčiny psychických odchýlok a porúch (43)
ČASŤ DRUHÁ
Psychologická problematika chorých a postihnutých
5.Somatická choroba ako psychologický problém (65)
6.Psychologická problematika postihnutých (77)
ČASŤ TRETIA
Duševné a behaviorálne poruchy
7.Detská mozgová obrna (107)
8.Syndróm hyperaktivity s poruchou pozornosti (113)
9.Mentálna retardácia (133)
10.Neurotické poruchy (149)
11.Poruchy osobnosti (173)
12.Psychotické poruchy (189)
13.Poruchy správania u detí (209)