Klavír nepatril k ťažiskovým médiám skladateľského umenia Jána Levoslava Bellu. Jeho klavírne skladby neboli prijímané bez problémov, ale stávali sa predmetom kritík, ktoré nám umožňujú spoznať dobové názory. Dobové dokumenty nám umožňujú tiež sledovať autorovu snahu presadiť ju u vydavateľov i na pódiách. 19. storočie prinieslo obrovský rozmach klavírnej tvorby. Nová tvorba bola zväčša určená pre domáce muzicírovanie, menšia časť oživovala recitály putujúcich virtuózov. V uhorskej časti monarchie sa bohatším klavírnym dielom mohlo popýšiť len málo autorov (Robert Volkmann, Julius Beliczay či dodnes nevydaný Štefan Fajnor). Ich dielo však natrvalo zatienilo monumentálne klavírne dedičstvo Johannesa Brahmsa a Franza Liszta.
Bellovu klavírnu tvorbu charakterizuje vývoj od jednoduchších skladieb k zložitejším, ako aj tvorivé odmlčanie, ktoré nasledovalo po skomponovaní jeho ťažiskového diela Sonáty b mol. Umožňuje nám tiež sledovať jeho tvorivú cestu, keďže sa jej venoval od mladosti až do neskorého veku; Bellovo prvé a posledné zachované klavírne dielo oddeľuje časová vzdialenosť 66 rokov (1861 – 1927). Bella na tejto tvorbe sústredene pracoval a postupne si kládol čoraz závažnejšie kompozičné ciele.
Na jej začiatku stoja menšie tanečné kompozície (Svätomartinská kadrila), po nich nasledujú menšie klavírne morceaux či Stücke (Malé skladby). V ďalších dvoch variáciách sa pokúsil spojiť brilantný pianizmus s národnými ašpiráciami (Variácie na slovenskú ľudovú pieseň „Pri Prešporku na Dunaji“ a Variácie na slovenskú ľudovú pieseň „Letí, letí roj“). Po variáciách nasledovala Sonatína, ktorá vznikla takisto ešte v slovenskom prostredí. Napokon sibinská Sonáta b mol patrí k vrcholom celého Bellovho diela. Predstavuje monumentálnu romantickú klavírnu sonátu, v ktorej nadväzuje na skladateľský odkaz velikánov klavírnej hudby. Ku klavírnej skladbe sa Bella napokon vrátil až o 40 rokov, keď napísal pre svoju vnučku Bábikin sviatok pre štvorručný klavír, ktorým svoje klavírne dielo uzavrel.
Tracklist:- 1-4 Sonata in B Flat Minor (2nd version) / Sonáta b mol (2. verzia) – after/po 1885
- 1 Allegro 7.51
- 2 Andante 6.59
- 3 Scherzo. Vivace 5.44
- 4 Finale. Allegro moderato 7.17
- 5 Sonatina in E Minor. Allegretto / Sonatína e mol – Budapest 1873 5.06
- 6-10 Variations on the Slovak Folk Song “In Pressburg by the Danube” / Variácie na slovenskú ľudovú pieseň „Pri Prešporku na Dunaji“ (1866/R 1879) Budapest 1879
- 6 Introduction. Adagio 1.01
- 7 Thema. Andante grazioso 1.00
- 8 Var. I. Allegro vivace 0.56
- 9 Var. II. Moderato. Piu allegro 1.26
- 10 Var. III. Tempo di mazurka 1.10
- 11-14 Variations on the Slovak Folk Song “A Swarm, A Swarm is Flying” / Variácie na slovenskú ľudovú pieseň „Letí, letí roj“ – Budapest 1872
- 11 Téma. Moderato 0.46
- 12 Var. I. Velocissimo 0.55
- 13 Var. II. Moderato 1.19
- 14 Var. III. Finale. Agitato 0.58
- 15-18 Little Pieces / Malé skladby – 1869 – 1877
- 15 1 Caprice. Presto 2.08
- 16 2 Caprice. Vivace – 2nd version – Budapest 1877 2.36
- 17 3 Fairy Dance / Tanec víl. Vivace – 2nd version – Budapest 1873 2.19
- 18 4 Capricietto. Allegretto – Budapest 1876 3.31
- 19-24 St Martin’s Quadrille (Slovak Quadrille) / Svätomartinská (Slovenská) kadrila Vienna 1862
- 19 1. Pantalon 0.56
- 20 2. Été 0.39
- 21 3. Poule 1.38
- 22 4. Trénis 0.43
- 23 5. Pastourelle 0.41
- 24 6. Finale 0.53
- 25 Kremnica Fire Brigade Polka / Kremnická hasičská polka Kremnica 1869 – 1881 1.20
- 26 Doll’s Holiday, Waltz for Piano Duet. Mässiges Walzertempo / Bábikin sviatok, valčík pre štvorručný klavír – Vienna 1927 1.54