Poznámky k výchovnému rozmeru filozofie - Dušan Hruška, Prešovská univerzita, 2009

6,50 €

Pri nákupe nad 49 €
poštovné zadarmo
Poznámky k výchovnému rozmeru filozofie - Dušan Hruška, Prešovská univerzita, 2009
Poznámky k výchovnému rozmeru filozofie - Dušan Hruška, Prešovská univerzita, 2009

Poznámky k výchovnému rozmeru filozofie

Ak sa na začiatku nášho uvažovania vrátime k stavu, keď sa človek nemusí ponáhľať a ničoho sa nemusí báť, v situácii v ktorej má človek čas a pohodu na to aby premýšľal,... Čítať viac

Vydavateľstvo
Prešovská univerzita, 2009
Počet strán
72

Ak sa na začiatku nášho uvažovania vrátime k stavu, keď sa človek nemusí ponáhľať a ničoho sa nemusí báť, v situácii v ktorej má človek čas a pohodu na to aby premýšľal, dostaneme možnosť „zažiť“ filozofovanie... Čítať viac

  • Pevná väzba
  • Slovenčina
Vypredané

Zadajte e-mail a budeme vás informovať, keď bude kniha dostupná.

Dostupné v jednej knižnici. Požičať v knižnici

Naši škriatkovia odporúčajú

Anjel smrti - Robert Bryndza, Cosmopolis, 2024

Viac o knihe

V situáciách, kedy je človek plne pracovne zaneprázdnený, väčšinou nie je vhodný čas na diskusiu presahujúcu horizont obsahu predmetu aktuálneho vyťaženia. Keď nás bolia zuby, hlava, keď sa niekde náhlime, diskusia nie je uskutočniteľná vôbec.

Z času na čas sa ale môže stať, že aktuálne nič nepotrebujeme, nikde a nič nemusíme – a to by mohla byť chvíľa pre filozofiu. Mohla, ale nemusela, pretože s takou chvíľou môžeme spraviť čokoľvek. Predovšetkým a najčastejšie sa jej pokúsime nejakým spôsobom zbaviť: zoberieme si noviny, krížovku, zapneme televíziu – a chvíľa, keď aktuálne nič nepotrebujeme, nikam a nič nemusíme je preč. Čím to je, že človek dnešných časov nemá (alebo mať nechce) nikdy a pre nič čas?

Skúsme si položiť dve, zdanlivo navzájom nesúvisiace otázky. V kontexte už povedaného by prvá otázka mohla znieť: Prečo človek zabíja voľné chvíle? Otázka druhá, ktorá sa nám vo vzťahu k prvej bude zdať úplne od veci znie: Prečo človek zabíja voľne sa túlajúcich psov alebo voľne sa plaziace hady?

Obidve otázky spolu súvisia odpoveďou. Obidve otázky nám totiž odkazujú na jeden fenomén. Strach. Taká živá, nezabitá, prázdna chvíľa totiž nie je len tak. Človek sa zrazu ocitá sám so sebou. A kto sám so sebou nevie zaobchádzať, nie je na seba zvyknutý, dlho v takomto stave nevydrží. Je to podobné stavu vášnivého fajčiara, ktorému večer došli cigarety – naraz mu niečo strašne chýba. Takýmto stavom je vlastná protivná nuda a otrava.

Chvíľam voľného času, keď človek aktuálne nič nepotrebuje, nikde a nič nemusí, hovorili starí Gréci scholé. Rimania toto slovo prevzali. Od Rimanov tento výraz prevzal zvyšok našej kultúrnej zóny a vznikla naša škola. Vyznie to pravdepodobne ironicky, ale škola by mala byť miestom, kde sa človek teší, kde sa nemusí ponáhľať a ničoho sa nemusí báť, kde má čas a pohodu na to aby premýšľal.

Nie je veľký predpoklad, že by sme niekedy takúto školu videli, respektíve zažili. Ako je to možné? Ako sa mohlo stať, že z voľného času, určeného na premýšľanie, zo scholé, vznikol práve náš pojem školy (útechou nám čiastočne môže byť skutočnosť, že takýto posun, respektíve vyprázdnenie a modifikovanie sa prihodilo aj iným, pôvodne úplne inak mieneným a inam miereným projektom)?

Naše uvažovanie o témach spojených so školou je takmer vždy „zaťažené“ didaktickou atmosférou – školstvo je v tomto rozmere potrebné takmer pravidelne reformovať, čo znamená, že zo školského procesu sa stáva technológia, ktorú je potrebné (a možné) optimalizovať a vylepšovať.

Ak sa na začiatku nášho uvažovania vrátime k stavu, keď sa človek nemusí ponáhľať a ničoho sa nemusí báť, v situácii v ktorej má človek čas a pohodu na to aby premýšľal, dostaneme možnosť „zažiť“ filozofovanie. Filozofia totiž bude potrebovať práve takéto rozloženie síl. Stále však nevieme, čo je to vlastne filozofia. Čím sa zaoberá?
Čítať viac
Počet strán
72
Väzba
pevná väzba
Hmotnosť
103 g
ISBN
9788055500584
Rok vydania
2009
Naše katalógové číslo
75779
Jazyk
slovenčina
Vydavateľstvo
Prešovská univerzita
Kategorizácia

Našli ste nepresnosti? Dajte nám, prosím, vedieť!

Nahlásiť chybu

Máte o knihe viac informácií ako je na tejto stránke alebo ste našli chybu? Budeme vám veľmi vďační, ak nám pomôžete s doplnením informácií na našich stránkach.

Hodnotenia

Ako sa páčila kniha vám?

„Keď som nemal čo stratiť, dostalo sa mi všetkého. Keď som prestal byť tým, kým som bol, našiel som sám seba. Keď som spoznal poníženie, a napriek tomu som kráčal ďalej, pochopil som, že si môžem slobodne vybrať osud.“

Záhir - Paulo Coelho, 2008
Záhir
Paulo Coelho