Metodické poznámky k šlabikáru, písankám a čítanke sú cennou pomôckou pre každého pedagóga, ktorý chce elementárne čítanie a písanie učiť moderne, efektívne a pútavo. Zaoberajú sa problematikou nácviku čítania a písania, poskytujú pedagógom praktické rady a odporúčania, aby túto náročnú činnosť zvládli deti čo najjednoduchšie a bez zbytočného preťažovania.
Metodické návody sú plánované a podávané ako komplexná zložka práce:
- so šlabikárom, ktorý je formálne rozdelený na 1. a 2. časť a obsahovo sa člení na prípravné a šlabikárové obdobie,
- s písankami s predtlačou (päť písaniek od prípravného po čítankové obdobie),
- s čítankou (čítankové obdobie).
V úvode metodickej príručky autorky objasňujú koncepciu šlabikára. V nej vysvetľujú charakteristiku použitej metódy nácviku čítania. Venujú sa najmä podstatným rozdielom medzi doteraz používanými metódami a tou, ktorá sa uplatňuje v tomto šlabikári. V tejto časti metodiky nájde učiteľ aj didaktické hry, ktoré možno na vyučovaní používať. V ďalšej časti metodika vysvetľuje jednotlivé prvky šlabikára a písaniek. V názorných ukážkach učiteľ získa rýchly prehľad o stálych prvkoch, ktoré môže pravidelne využívať na hodinách. Hlavnú časť tvoria komentáre k jednotlivým stranám a cvičeniam.
V úvode autorky prinášajú základnú charakteristiku prípravného obdobia a metodické základy práce. Opisujú nové prvky v prípravnom období, vysvetľujú spôsob používania veľkých tlačených písmen...
V rámci prípravného obdobia sa venujú:
- práci so slovom,
- spôsobom práce pri určovaní prvej hlásky v slove,
- práci s nápovednými obrázkami,
- sluchovej syntéze hlások do slabík,
- „pokusnému“ čítaniu prvých otvorených slabík.
Komentáre k šlabikárovému obdobiu obsahujú:
- charakteristiku metodiky práce,
- vysvetľujú zmenu niektorých postojov k elementárnemu čítaniu v šlabikárovom období,
- prácu s rôznymi typmi slabík.
Priebežne autorky komentujú jednotlivé úlohy, navrhujú vhodný spôsob ich realizácie a prinášajú ďalšie aktivity, ktorými cvičenia možno doplniť, resp. obmeniť. V rámci textu sa postupne učiteľ oboznamuje s množstvom didaktických hier a ich alternatívami. Postupne sú komentované strany 1. aj 2. časti šlabikára.
Ďalšia časť metodickej príručky ponúka metodické poznámky k písaniu. Cieľom tejto kapitoly je poskytnúť súbor drobných rád a odporúčaní pri práci s písankami. V teoretickom úvode sa venujú základným predpokladom pre zvládnutie písania, charakteristike písania praváka a ľaváka, spôsoboch hodnotenia. Opäť je metodický komentár rozdelený ma tri hlavné časti:
- písanie v prípravnom období,
- písanie v šlabikárovom období,
- písanie v čítankovom období.
Záverečná časť metodickej príručky prináša komentáre k stranám čítanky a možnostiam využitia textov a úloh k textom.
Koniec metodiky tvorí:
- návrh časovo-tematického plánu,
- kopírovateľné prílohy (didaktické hry),
- odporúčaný výber zo súčasnej detskej literatúry.
Podrobne spracovaná metodická príručka je ideálnym pomocníkom učiteľa počas celého školského roka.